07 January, 2011

Asian Cup Qatar 2011 - Demam Bola Lagi....


Menjelang 1230 pagi waktu tempatan, bermula satu lagi pembuka tirai perlawanan bolasepak bagi merebut Piala Asia 2011 yang bakal berlangsung di Stadium Khalifa, Doha Qatar. Macam biasa dah set jam 1200 tghmlm nonton saluran 832 tapi takda geng, sorang2 je le nmpknye..nak tunggu Qwan besar,baru nak 3 tahun umurnya..kalau tak, ada  juga geng..tak apa sabar..2014 World Cup di Rusia..2022..di Qatar..masa tu, silap2 aku ada kat stadium sana..haha..selamat panjang umur..insyaallah..apapun yang pasti kali ini pasti benar2 menguji Qatar selaku penganjur apatah lagi setelah menidakkan bidaan USA,Australia,Jepun dan Korea Selatan untuk memenangi penganjuran World Cup 2022..kini usaha keras bermula.

Kejohanan kali ini dijangka berakhir pada 29 Januari pasti menghidangkan sesuatu yang hangat untuk diperkatakan. Antara perkara-perkara yang pasti menarik :
* Penantian India selama 27 tahun berakhir..apakah mampu menandingi Korea Selatan, Australia, Bahrain di peringkat kumpulan
* Pasti menarik - Iran dan Iraq dalam kumpulan yang sama Kumpulan D, selaku juara bertahan tahun 2007 pastinya gelombang kejutan tahun 2007 akan berulang. Apakah semangat kesukanan mampu melerai kekusutan peristiwa Perang Iran-Iraq..
* Apakah akan ada pertemuan Korea Selatan dan Korea Utara di peringkat seterusnya setelah dipisahkan berlainan kumpulan diperingkat awal.
* Australia yang bakal menjadi tuan rumah Asian Cup 2015...apakah mampu menjuarai buat julung kalinya kali ini..
* Pemain-pemain Asia yang berkelana ke Liga-liga di Eropah akan beraksi...pasti tertunggu kelibat Park Ji Sung, Tim Cahill..antara pemain dalam BPL..pemain Jepun dalam liga Jerman...tungguuuu..sama-sama kita saksikan..

Malaysia pula..moga kelibat pemain-pemain kita akan dapat kita saksikan pada 2015 di Australia..insyaallah..pemain-pemain pelapis yang baru menjuarai Piala AFF Suzuki pasti mencongak azam meneruskan kegemilangan..tapi sayang juga tiada kelibat pasukan Asia Tenggara dalam kejohanan di Qatar.


Aku yang akan tamat 'pertapaan' pada Ahad nanti pastinya akan mencari lokasi untuk menikmati demam bola  2011..macamana Bamboo River..hampir sebulan ku tinggalkan..Selamat menikmati citer lama..'makan bola, tido bola..akhirnya Demam Bola..Majulah Sukan Untuk Negara...

 

No comments:

Post a Comment