16 February, 2011

Jalan-jalan - Hutan Lipur Serting Ulu

Satu lagi xpdc penjelajahan Hutan Lipur N.Sembilan..Pengisian cuti umum semalam, bersama famili ke tempat yang dah lama tak jenguk, seingatnya tahun 2008 pernah ke sana, kali ini ke Hutan Lipur Serting Ulu..perjalanan dari Pasir Besar, Gemas ke sana lebih kurang 50km, tempat ini terletak lebih kurang 2km dari jalan besar (laluan ke Simpang Pertang)..kemudahan letak kereta yang luas,tandas,surau,gerai makanan, kawasan perkhemahan..ikut kata peniaga gerai - xtvt kem motivasi selalu diadakan disitu..



Hutan Lipur Serting Ulu terletak di kompatmen 23 dan 24 Hutan Simpan Serting. Dengan ketinggian 180 meter atas paras laut dan diklasfikasi Hutan Dipterokap Pamah. Sungai Serting yang mengalir di hutan lipur ini telah menarik perhatian pengunjung sebagai tempat rekreasi sejak ianya dibangunkan pada tahun 1986.

Info : Hutan Simpan - satu konservasi hutan semulajadi yang digazetkan . Dibawah pentadbiran Jabatan Perhutanan negeri masing-masing.

Hutan Lipur - kawasan taman rekreasi yang dibuka kepada awam didalam kompatmen Hutan Simpan. Dibawah kawal selia Jabatan Perhutanan negeri masing-masing.

Rizab Hidupan Liar - satu kawasan hutan semulajadi yang digazetkan bagi tujuan konservasi hidupan liar. Dibawah kawal selia Jabatan PERHILITAN. Contoh 'Krau Reserve' - bagi Gajah.

PERHILITAN - Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negeri Semenanjung Malaysia.

Salam dan jumpa lagi dalam Hutan Lipur seterusnya....

No comments:

Post a Comment