09 December, 2015

Dekat Je : Lumut@Pulau Pangkor (3 Dis 2015)

Hari ke dua di Lumut : Jam 10 pagi kami ke Taman Esplanade Lumut untuk menjelajah perut Kapal Perang KD Rahmat. Bukan senang nak jengah Kapal Perang...kapal selam di Melaka telah dilawati kini satu lagi pengalaman baru untuk anak-anak bagaimana jerih payahnya kehidupan anggota TLDM di dalam Kapal Perang demi mempertahankan kedaulatan perairan bumi tercinta Malaysia. 

Jika dari GM Holiday Hotel, arah ke Lumut anda akan jumpa simpang pertama terus ambil ke kanan untuk ke Muzium KD Rahmat. Kawasan lengkap dengan taman permainan kanak-kanak dan laluan beriadah.

Harga Tiket : Dewasa RM12 Knk-knk RM7..jika anak remaja
jangan lupa bawa kad sekolah dpt harga RM7
Kawasan riadah yang cantik cuma perkhidmatan Tandas
Awam lewat di buka..cuti2 sekolah buka ler pagi..
buat tukun je gamaknya..dgr buka jam 6 ptg..hmm


Tabik hormat Ikhwan...
Memoria Indah bersama keluarga tercinta
Setelah hampir 1 jam di KD Rahmat, puas panjat tangga turun tangga dalam kapal. Cukuplah merasa pengalaman di dalam dan luar Kapal Perang.

Apa pun pihak pengurusan KD Rahmat perlu lebih peka huruf A di Wisma Bintara yang tiada perlu diganti. Najis kucing di kabin Pegawai Laksana pun tidak di buang bahkan tiada staf untuk memandu arah di dalam kapal...pandai-pandailah pengunjung membawa diri...turun naik tangga kan bahaya.

 Seterusnya kami ke Marina Island untuk belayar bersama Feri ke Pulau Pangkor. Harga Tiket Dewasa RM10 dan kanak-kanak RM5, beza dengan Jeti Feri di bandar Lumut ialah masa perjalanannya hanya 10 minit sahaja. Kawasan parkir yang luas. Jom pusing pulau..

Kawasan Marina Island 
Welcome To Pangkor Island
Menjengah ke Pulau Pangkor untuk pusing pulau je dan tidak bermalam disana, cukuplah ronda-ronda pulau. Mengambil teksi dengan bayaran RM70 untuk pusing-pusing pulau mengambil masa hampir 2 jam sahaja, singgah di Teluk Nipah pun tidak bermandian, cukuplah mandi di Teluk Batik...nak snorkeling akan datang ke Pulau Kapas gaknya...laluan penuh berliku, sempit lebih baiklah anda sewa teksi biaq pemandu berpengalaman membawa anda ronda-ronda..

Pangkor dah ada insinerator pusat pengumpulan sampah moden..canggih pemusnahan sisa pepejal..

Jom Round Island...anda akan dibawa ke Kota Belanda, Galeri Pangkor (Tutup pula hari tersebut dah tahu musim cuti, pi tutup wat pe..tak mesra rakyat betuii),Taman Fu Ling Kong, kawasan pembuatan bot nelayan, Kilang pembuatan makanan laut dan Teluk Nipah.

Only @Pangkor tapi kami sewa teksi warna biru
Kota Belanda
Lokasi : Kg Teluk Gadung
Taman Fu Ling Kong
Lokasi : Kg Sg. Pinang Besar
Kilang satay ikan
Lokasi : Kg Sg Pinang Kecil
Pastinya ole-ole Ikan bilis mata biru only @Pangkor
Lokasi : Teluk Nipah...tak dpt merasa Lempeng Pangkor
Tauke pi beli stok barang...
Jom pekena Kopi Nipah...

Habis pusing pulau, beli sedikit tanda mata dari Pangkor Island, naik semula feri balik Lumut..janji dapat jejak kaki ke Pulau Pangkor...petang ke Terminal Jeti Feri di Lumut...jengah jangan tak jengah, menikmati nasi goreng seafood,char kue teow kerang di Medan selera Lumut Waterfront...

Lumut : Navy City
Jgn tak singgah Ayam Goreng Seringgit

Malam lepak room 102/103..dah terasa lapar keluar pusing malam Lumut next ke Warung Ikan Kukus..

Esok 4 Dis 2015 dah nak balik ke Melaka...semoga kehidupan kita semua diberkati dan dirahmati Allah SWT.

No comments:

Post a Comment