06 November, 2010

Day Trip di Bukit Tinggi (5 November 2010)

Sepetang di Colmar Tropicale,Berjaya Hills ( 5 Nov 2010 )



Perancangan spontan telah membawa aku bersama famili menjelajah kembali laluan yang pernah aku ‘tempuhi’ hampir 2 tahun sewaktu berulang alik dari Gemas ke Bentong. Dari Pasir Besar,Gemas bergerak menempuh Bahau, Pasoh, Simpang Pertang(N.9) memasuki gerbang sempadan Pahang - Simpang Pelangai, Mancis, Telemong terus ke Karak melalui Lebuhraya Karak-KL, kesian anak-anak ‘pening kepala’ melalui jln berliku tersebut, sekurang2nya dapatlah mengetahui bagaimana ayahnya dahulu jam 4.30 pagi dah bergerak meredah jln tsb hampir 2 tahun..hehehe…kami singgah bermandian di Hutan Lipur Lentang. Sempat bersolat Jumaat di Masjid Lentang..dari hutan lipur meredah terowong dan melalui kawasan Jabatan Perhutanan Lentang kira-kira 1 km untuk sampai ke masjid.

Jam 2 ptg, bergerak ke kws Berjaya Hills (Bukit Tinggi) , exit 805 untuk menerjah kira-kira 10 km untuk sampai ke sana. Kami singgah dahulu di Rabbit Park, bayaran pukul rata RM3 dikenakan. Sama sahaja tatkala kesini 3 tahun lepas, ada arnab, rusa dan tunggangan keldai. Selepas itu bergerak ke Colmar Tropicale, bayaran dewasa RM 12 dan kanak-kanak RM 8 (meliputi lawatan ke Japanese Village dan Botanical Garden).

                                          
                                                            
Meletak kenderaan di Le Chevalier, kemudian menaiki ‘shuttle bus’ ke Botanical Garden. Hampir 2 jam menjelajah Botanical Garden dan Japanese Village yang mengandungi Japanese garden, Tatami Spa, Japanese tea house. Kali ini meneroka hingga ke penghujung (kws pelantar pemandangan). Botanical Garden. Nyaman suasana. Banyak spesis flora meliputi bunga seperti spesis Begonia, Prayer Plant, orkid harimau dan pokok seperti penarahan, mempening, damar hitam sengkawang putih di lihat dan sempat mengambil gambar untuk rujukan. Teringat masa di Bkt Fraser, meninjau2 lereng bukit disitu dan terjumpa sarang ‘door trap’ Tarantula Spider..ermm..Jam 5 petang bergerak turun untuk ronda2 di Colmar Tropicale, struktur binaan yang mirip dengan Colmar di Perancis. Hampir sejam meronda, harga air dan makanan…ermmm mahal ma,mayb ats bukit gaknye..tapi sekurang2nya jgn asyik nak fikir untung je…taikun berjaya hills kene juga buat kebajkan , air tin soya rm 6, air minuman aktif rm 3, ais krim cornetto rm 5. Pelbagai jenama Perancis bagi kedai2 makanan seperti Le Poulet Roti, Le Flamme, L’ Orient, La Bistro dan jenama jepun Ryo Zan Tei Restaurant.

Jam 6 petang, turun untuk satu lagi penjelajahan kembali ke Gemas. Speedo meter sejauh 170km..mengambil masa lebih kurang 2 jam 30 minit mengakhiri sepetang di Colmar Tropicale, Berjaya Hills A’ French – themed Resort…ntah bila kan kembali kesana?

                         



2 comments: