26 March, 2012

Jenjalan Muzium Mainan (Toy Museum) Melaka



Perancangan untuk ke Muzium Mainan (Toy Museum) yang pertama di Melaka timbul bila aku terbaca artikel muzium ini pada 19 Mac lepas dalam Kosmo. Terdetik hati untuk meneroka dan menjelajah tarikan baru ini walhal pernah beroperasi di Jonker Walk pada tahun 2009 sebelum berpindah ke lokasi sekarang. Apatah lagi ketika jenjalan di Pulau Pinang 2 tahun lepas, tidak sempat untuk berkunjung ke Muzium mainan di sana. Muzium Mainan Melaka terletak di Jalan Penghulu Abas, Bukit Baru (arah menghala Pejabat Pelajaran Melaka dan simpang lampu isyarat air terjun buatan Ayer Keroh). Pemiliknya menyewa rumah yang bernombor 5044, untuk meneruskan minat dan kesungguhan beliau sesuai dengan slogan yang terdapat  dalam tempat mainan ini 'Sayangkan Mainan Kita Untuk Dinikmati Semua'...cuma yang masalahnya adalah untuk parkir kenderaan, terpaksa letak kenderaan di tepi jalan. Bayaran masuk : Dewasa RM 5, Kanak-kanak RM3 dan pakej famili (2 Dewasa/2 kanak-kanak) RM15. Terdapat pelbagai koleksi mainan seperti Superman, Ultraman, Avatar, Star War, Bruce Lee, Michael Jackson dan Dinosaur. Dibuka : Selasa - Sabtu ( 11pg-7mlm) Ahad  (2ptg-6ptg) Hari Isnin ditutup kecuali musim cuti persekolahan.







Segenap ruang dalam rumah ini telah digunakan sepenuhnya oleh En George. Dari hanya hobi, minat boleh bertukar menjadi sumber pendapatan. Di sini juga terdapat sudut mainan bercorak seram seperti dalam filem Nightmare Elm Street. Koleksi mainan yang menjangkau puluhan ribu jenis mainan membuat kita terleka sambil mengimbau kenangan lama...tertarik aku dengan idea susun atur mainan Avatar yang diletak bersama kayu di dalam akuarium, kreatif. Terfikir apa nak buat dengan koleksi Qwan : Ultraman..memang kanak-kanak penuh dengan imaginasi, seronok bila melihat keletahnya dengan mainan Ultraman dan raksasa..


Usaha pemiliknya adalah untuk membawa pengunjung kembali ke zaman silam bagi menghayati kenangan semasa menonton cerita fantasi pilihan di pawagam. Bahkan koleksi pelbagai mainan yang unik dan tersendiri pasti memberi perspektif baru. Di sini juga, anda boleh membeli koleksi mainan terpakai dengan harga yang berpatutan.

Apa pun Muzium mainan milik persendirian ini telah menambahkan lagi siri koleksi muzium di Melaka Bandaraya Bersejarah. Selamat berlibur dan semoga kita sentiasa dipayungi rahmat Allah swt...insyaallah

1 comment:

  1. Ok Tq for sharing...insyaallah will go this coming sunday =)

    ReplyDelete