21 March, 2012

Jenjalan Masa Cuti Sekolah : Putrajaya/TBNSA


Perancangan penghujung cuti sekolah adalah untuk melihat lebih dekat lagi Pesta Belon Udara Panas di Putrajaya. Pesta yang berlangsung buat kali ke 4 dan aku belum pernah melihat secara dekat belon tersebut,membuatkan teruja untuk ke sana. Perjalanan kali ini merentas laluan Kuala Pilah turun melalui kawasan rekreasi Ulu Bendul dan melalui Lebuhraya Lekas, sempat menikmati sarapan pagi di kawasan perkelahan tersebut..gerai lama telah dirobohkan bagi pembinaan gerai dan infrastruktur baru. Sepanjang laluan di Lebuhraya Lekas, melihat grup berbasikal..'mountain bike', dah menjadi trend ke arah budaya sihat : berbasikal. Teringat lewat tahun 92 ketika di Christchurch,N.Zealand, melihat penduduk di sana berbasikal di bandar dan ada tempat parkir khas utk basikal. Bila balik ke Malaysia, masing-masing sibuk membeli basikal dan helmet tapi hanya bersifat sementara mungkin sibuk dengan tugasan harian, aktiviti berbasikal terbengkalai, basikal tersadai...hahaha...kat sana budaya tersebut dah lama bertapak atas dasar memperjuang alam sekitar gamaknye...apa pun Better Late Than Never...hmmm
Di Putrajaya..cuaca cerah,panas..tempat parkir sesak, dari jauh dah kelihatan Belon udara panas..terpaksa parkir kereta di bawah bangunan berhadapan Masjid Besi dan bertapak hampir 150 meter, tak ngapa bakar kalori. Jam 10 pagi tapi aktiviti menaiki belon panas dengan bayaran RM10 telah dihentikan akibat sambutan hangat pengunjung dan sesi akan dibuka semula pada jam 3.30 ptg..hmm..lihat sahajalah. Ronda-ronda di gerai jualan, membeli T-shirt utk Qwan dan membeli keychain sebagai kenangan. Aku turut menyertai permainan di booth Jabatan Alam Sekitar..hasrat nak menang keychain gagal kerna aku gagal memasukkkan 3 dari 5 bola kedalam bakul..nak minta 'free' tak dibaginyer pulak, hai tak mesra alam betul petugas JAS Putrajaya...dah susah payah aku mencari botol kaca/plastik sbg syarat penyertaan, walaupun tak menang tapi hargailah susah payah peserta..hmm..tak tercapai hasrat mengumpul koleksi keychain kitar semula...minta secara baik pun tak diberinyer..sabar je la..anak-anak pun dah terasa bahang cuaca dan penat berjalan,jadi perancangan spontan adalah mengunjungi Taman Botani Negara Shah Alam (TBNSA) untuk mengubat 'kepenatan' mereka. 'An Evening In Paris'....
Sambil tu sempat membeli Nasi Kukus Ayam Berempah untuk dibawa bekal ke TBNSA. Dengan berbekalkan GPS, aku setkan nama lama TBNSA ..parkir Taman Pertanian Malaysia, jangkamasa 50 minit dari Putrajaya.Alhamdulillah segalanya menjadi mudah dengan GPS kerana aku sememangnya tidak mahir tentang selok belok jalan ke sana..pertama kali ma. Keluar dari Putrajaya menuju ke Tol Batu Tiga Shah Alam...pertama kali melalui hadapan Plaza Shah Alam, Hotel Concorde...hmm, akhirnya kami selamat menjejaki buat sekian kalinya Taman Pertanian Bukit Cerakah/Taman Botani Shah Alam..tempat parkir luas..


TBNSA berkeluasan 817 hektar telah diberi nafas baru dengan perubahan dan pembinaan pintu masuk baru, kawasan jelapang padi, pusat maklumat dan dijangka siap pada 2014. TBNSA  beroperasi dari jam 8.30pg - 4.30ptg dan bayaran masuk : Dewasa (12tahun keatas) RM3, Kanak-kanak (6 - 11 tahun) RM 1 dan pelawat 55 tahun dan keatas RM1 manakala tiket masuk Rumah Iklim Sederhana 4 musim (RISEM) : Dewasa (12 tahun dan keatas) RM3 dan kanak-kanak (4 - 11 tahun) RM 1. Pertama kali ke sana, melihat ramai berbaris untuk menaiki bas percuma yang disediakan namun kami mengambil keputusan untuk berjalan kaki ke RISEM...adoii memangler penat, hampir 1 km dari pintu masuk, merentas kawasan tasik, sawah padi, Taman Haiwan..jalan berbukit, memang penat tapi nak bakar kalori tak ngapa..hehe..jadi kepada yang pertama kali ke sana lebih baiklah anda berbaris menunggu bas yang disediakan untuk melihat hingga ke kawasan Empangan Baru dan ketika berpatah balik anda boleh turun di Taman RempahRatus, Menara Tinjau, Taman Herba, RISEM, Taman Haiwan atau terus balik ke pintu masuk tadi. Sewa  basikal turut disediakan. Tentang RISEM, bulan Mac hingga Mei adalah musim bunga, begitu selesa,dingin dengan suhu 12/7 C dan wangian harum di dalamnya dan pastinya RISEM merupakan tarikan utama pengunjung ke sini. Kami pasti datang lagi untuk menikmati musim salji yang di jangka pertengahan Nov 2012 - Feb 2013. Menurut petugas di situ, waktu pertukaran iklim di RISEM adalah mengikut iklim di Eropah...hmm tahniah atas dayausaha dan idea Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam menjelmakan idea dan menjadi tarikan pelancong tempatan  mengalami paling tidak suasana iklim di Eropah.





Banyak lagi kemudahan di sini, selain berbasikal, anda boleh memancing, mengadakan hari keluarga di tapak yang di sediakan malahan boleh bermandian di Taman Rimba.Tak puas rasanya sepetang di TBNSA, insyaallah akan bermalam bagi menikmati keseluruhan fasilitas dan tempat menarik di sini. Apa pun maklumat lanjut, boleh anda layari melalui web www.tbnsa.gov.my . Kami bergerak balik ke Serkam Melaka dengan speedo meter menunjukkan angka 365.

Perancangan bagi jenjalan masa cuti sekolah (25 Mei - 10 Jun 2012) : Johor Premium Outlet, Danga Bay, Masjid Kristal, Taman Tamadun Islam dan Pulau Kapas....insyaallah...selamat berlibur .



No comments:

Post a Comment