20 March, 2012

Jenjalan Masa Cuti Sekolah : Kota Keriangan


Tagline Kota Keriangan untuk Genting Highlands : agak lama tak jengah ke kawasan ini. Kali ini MPV  meredah Bahau, Simpang Pertang, Mancis, Simpang Pelangai, Telemong, Karak lalu menyusuri Lebuhraya Karak untuk ke pendakian ke pekan Gohtong Jaya. Laluan yang pernah aku tempuh sekitar jam 4.30 pagi semasa berulang alik dari Pasir Besar ke Bentong..nostalgia bersama Proton 89. Teringat buku Memoir Lim Goh Tong yang pernah ku baca tentang kegigihan beliau untuk membangunkan kawasan tanah tinggi tersebut, hingga pernah dianggap kerja gila tapi hasil usaha beliau Genting Highland terus gah menjadi ikon tarikan pelancongan tanah tinggi di Malaysia. Kepelbagaian tarikan seperti Taman Santai Strawberry, cendawan dan tanaman organik lain di pekan Gohtong Jaya telah menambah keceriaan di situ. Pertama kali ke Taman Santai Strawberry serta Taman Tanaman lain seperti cendawan, sawi,tomato telah memberi 1001 pilihan untuk pengunjung untuk melihat, membeli bahkan gerai jualan cenderahati dalam kawasan tersebut memudahkan pengunjung. Harga 100g strawberry RM6 jadi 1kg RM60..pengunjung boleh memetik sendiri dengan disediakan bakul dan gunting. Manakala proses penanaman cendawan dapat anda lihat sendiri : Cendawan Mutiara/Cendawan Putih.





Dari pekan Gohtong bergerak ke Stesen Kabel untuk ke puncak Genting, harga tiket sehala RM6 jadi jika pergibalik RM12..sempat membeli rantaikunci di kaunter tiket. Beroperasi dari jam 7.30pg hingga 12tghmalam. Jadi kepada sesiapa yang hendak menguji kegayatan atau fobia tgk tmpt tinggi boleh cuber menaiki kereta kabel..alhamdulillah anak-anak seronok melihat keindahan hutan dan kabus di kota ini.

Sepetang di Kota Keriangan ini tidak puas rasanya, insyaallah lain kali kene bermalam di sini untuk merasai pengalaman di taman tema luar dan dalam. Bahkan jika dilihat pada hari tersebut, pengunjung berbaris panjang untuk mencuba tiap permainan yang disediakan dengan bayaran RM30 bagi taman tema luar (outdoor theme park). Sekurang-kurangnya pengalaman menaiki kereta kabel dan memetik sendiri strawberry dapat dialami disini tanpa perlu ke Langkawi dan Cameron Highlands. Bergerak balik menyusuri jalan yang sama dengan speedo meter menunjukkan angka 343...selamat berlibur

No comments:

Post a Comment