28 July, 2011

Malaysia : 2012-2014 -2018-2022

Malam ini pasti mencatat sejarah dalam sukan bolasepak tanahair, Stadium Bukit Jalil kembali menggamit puluhan ribu peminat sukan no.1 di Malaysia..betapa meriah suasana bagaikan ketika perlawanan persahabatan dengan Liverpool tempohari. Apapun sekurang-kurangnya gelombang sorakan peminat pasti akan memenuhi dan menyokong pasukan Malaysia sekiranya prestasi membanggakan ditunjukkan. Ada dua misi di peringkat kelayakan Piala Dunia 2014 dan misi pasukan muda Malaysia ke Sukan Olimpik 2012..
Dengan kemenangan secara aggregat berpihak kepada Pilihan Singapura pastinya ia menjadi cabaran getir untuk pengurusan FAM mencari jalan terbaik untuk memikirkan bagaimana menghadapi lawan yang lebih besar susuk tubuhnya..bahkan ke enam-enam gol Pilihan Singapura dijaringkan oleh pemain-pemain 'impot' mereka..benteng pertahanan perlu difikir2kan..tahniah untuk Khairul Fahmi yang berjaya menunjukkan permainan terbaik..Liga Bolasepak Malaysia 2012 tahun hadapan  akan menyaksikan pertembungan semula pemain-pemain impot dalam kancah bolasepak negara..malah Young Lion dan Harimau Muda akan saling bermain dalam Liga bola sepak Malaysia dan Singapura..

Bagaimana kecewanya penyokong Indonesia ketika Piala AFF Suzuki, begitu juga hampanya penyokong Malaysia ketika ini...banyak perkara perlu difikirkan oleh FAM bagi mencari jalan/misi ke arah kejayaan buat julung kalinya ke Rusia World Cup 2018 dan Qatar World Cup 2022
Apapun moga pasukan Olimpik Malaysia yang sedang berkelana di Slovakia akan berjaya menebus maruah negara menjelang pertemuan peringkat kumpulan September nanti..
Akhir kata selamat berlibur, majulah sukan untuk negara dan sesungguhnya 'Sukan membentuk Perpaduan'...gagal ke  Brazil 2014...pastikan Russia 2018  jadi misi terbaru...

No comments:

Post a Comment