21 January, 2011

Tamat RP bakal muncul LDI

Setelah tamat SKM Tahap 3 - Nature Guide dalam modul Kursus Usahawan Pelancongan, aku dan rakan-rakan menjalani pula nilai tambah keusahawanan, dapatlah juga membuka minda tentang aspek 'entrepeneur' meskipun tiada dalam kotak fikir ke arah itu..apapun masa 2 minggu pantas berlalu..menjalani nilaitambah di Program Pembangunan Keusahawanan dari 10 Jan hingga 21 Jan 2011. .aspek motivasi,kunci kira-kira, penyata pendapatan,konsep pemasaran,rancangan kewangan..bnyk input diperolehi.Thx Cikgu Mazlan,Pn Yati, Mr Sapowan, Mr Hisam n Mr Zul..Alhamdulilah setelah tamat nilai tambah, berjaya untuk kepuasan diri - kehadiran maksima dalam kursus yang dilaksanakan di PERHEBAT Sg Buloh.. bermula 11 Jan 2010 hingga 21 Jan 2011..Usahawan Pelancongan dan Kursus Keusahawanan..


                                         Rancangan Perniagaan oleh Santai Travel And Tours

Dalam kursus usahawan, kemuncaknya adalah pembentangan Rancangan Perniagaan (RP),sekurang-kurangnya kami dapat mengetahui sedikit maklumat dalam penyediaan RP untuk membuat pinjaman kepada pihak bank. Untuk maklumat RP adalah dokumen bertulis yang menerangkan secara menyeluruh tentang perniagaan atau projek yang hendak dijalankan. Merupakan pelan induk perniagaan yg menerangkan kajian yg telah dibuat dan langkah yg akan diambil pada masa hadapan untuk membangunkan perniagaan, ramalan dan jangkaan serta cara pelaksanaan strategi perniagaan.
                                               Antara staf  Santai Travel And Tour
                                            Mr Anuar sedang memberi taklimat RP
                         
                                                        Barisan Panel Penilai
Apapun nilaitambah usahawan sekurang-kurangnya dapat mengubat gundah jiwa tidak dapat menikmati tambah nilai bidang fotografi, pembikinan cenderahati yang sepatutnya dilaksanakan lebih awal mengikut jadual kursus. Semalam sempena cuti Thaipusam di Selangor, aku bersama famili jalan-jalan ke Melaka Mall, sebenarnya 2 in 1, aku menghantar surat permohonan Latihan dalam industri (LDI) ke MPHTJ, namun tidak mendapat pengesahan sebenar setelah pegawai pengurusan tiada..mungkin hari Isnin akan ada jawapan..moga berjalan lancar dan hasrat untuk berkhidmat di negeri tercinta akan terlaksana..insyaallah..
Selamat menjalani LDI buat semua rakan sekursus dan jumpa semula bulan Jun nanti..


No comments:

Post a Comment